Titel og info
The Story came off
Medie / Materiale og produktionsår
Videoinstallation
2005
Projektet gør brug af gamle smalfilm med private hjemlige optagelser fra 1960´ernes USA og taler om forskellen mellem det offentlige og det private.
Projektet er støttet af
The Story came off har været vist på
Flux Factory i New York
læs mere her
Galla til daglig, Video, i rum46, Århus
læs mere her
Busan Biennalen i Korea
læs mere her
Galleri 54 i Göteborg, Sverige
læs mere her
ÅMX, Test Site / Rooseum, Sverige,
læs mere her
Videoinstallation i Århus Kunstbygning
læs mere her
Udstillingen Ude og Hjemme, udstilling på Overgaden, København
læs mere her
Billeder
Tekst
T

he story came off er et videoprojekt produceret i 2005 som tager udgangspunkt i en samling af gamle smalfilm med private hjemlige optagelser fra 1960´ernes USA. Der er tale om smalfilm, som på mærkværdig vis havde bevæget sig fra den private sfære til en offentlig auktion, hvor brugte ting og sager sælges. Jeg købte samlingen af smalfilm på internetauktionen ebay og den indgår derfor som det centrale element i mit videoprojekt.

En anden vigtig komponent er nogle fortællinger, som jeg har bygget op omkring historiske kendsgerninger, der relaterer sig til gadeoptøjer og borgerrettighedsaktivisme i 1960´ernes USA. Disse til tider voldsomme oplysninger bindes til de gamle smalfilmsoptagelser via uddrag af et idealistisk 60´er manifest plus nogle anekdotiske passager, som jeg har opdigtet.

Det er klart, at fortællingerne har den funktion at komplementere og sætte publikums nostalgi i relief. Fortællingerne, som i projektet tager form som en speak på lydsiden, ligger indholdsmæssigt meget langt fra det, som projektets billedside af smalfilmsoptagelser viser. Der er en kæmpe kontrast mellem filmoptagelserne og de historiske facts, som præsenteres i fortællingerne og som var en del af samfundet dengang, filmoptagelserne blev til. Men undervejs, når man som publikum oplever projektet, relaterer man mere og mere fortællingerne til billedsiden.Når man oplever videoprojektet forsøger man at koble fortællingernes idealistiske uddrag til billedsiden og sammenhængen tydeliggøres endnu mere gennem mine korte anekdotiske opdigtede indslag. Projektet kommer på den måde til at tale om forskellen mellem den offentlige og den private sfære og om afstanden mellem idealistisk og hjemlig aktivitet.

Undervejs i processen og som en del af projektet finder de gamle smalfilm, med tilhørende fortællinger, deres vej tilbage til et medlem af den familie, som i sin tid lavede disse optagelser af fødselsdage, bryllupper, juleaftener og almindelig familiehygge. Den mand, som solgte smalfilmene til mig på ebay, havde intet kendskab til den familie, som smalfilmene stammer fra. Mange smalfilm bliver solgt ved en fejl som en del af et dødsbo, eller de bliver væk, når der lidt for hastigt bliver ryddet op i gemmerne på loftet og ender gennem mellemmænd på alverdens markeder for brugte ting og sager. Når man i 1960´erne havde lavet sine filmoptagelser, pakkede man filmspolen ned i en lille kasse, som man så sendte til Kodak for at få filmen fremkaldt. Man skrev sit navn og sin adresse udenpå den lille kasse og når filmen var fremkaldt, sendte Kodak filmen tilbage i samme kasse. Da jeg købte samlingen af smalfilm på ebay, stod de gamle navne og adresser stadig på de små kasser. Jeg søgte efter disse navne i telefonbogen og på den måde lykkedes det mig at finde frem til en kvinde fra den familie, som i sin tid lavede de mange hjemlige filmoptagelser. Jeg tog kontakt til hende og præsenterede hende for de fortællinger, som jeg havde konstrueret og som, jeg mente, kunne fungere sammen med de gamle private filmoptagelser fra hendes familie. Jeg havde en længere mailudveksling med hende og hendes kommentarer til mine fortællinger er sammen med fortællingerne en del af videoprojektets lydside, som to skuespillere har speaket.

Titel og info
The Story came off
Medie / Materiale og produktionsår
Videoinstallation
2005
Projektet gør brug af gamle smalfilm med private hjemlige optagelser fra 1960´ernes USA og taler om forskellen mellem det offentlige og det private.
T

he story came off er et videoprojekt produceret i 2005 som tager udgangspunkt i en samling af gamle smalfilm med private hjemlige optagelser fra 1960´ernes USA. Der er tale om smalfilm, som på mærkværdig vis havde bevæget sig fra den private sfære til en offentlig auktion, hvor brugte ting og sager sælges. Jeg købte samlingen af smalfilm på internetauktionen ebay og den indgår derfor som det centrale element i mit videoprojekt.

En anden vigtig komponent er nogle fortællinger, som jeg har bygget op omkring historiske kendsgerninger, der relaterer sig til gadeoptøjer og borgerrettighedsaktivisme i 1960´ernes USA. Disse til tider voldsomme oplysninger bindes til de gamle smalfilmsoptagelser via uddrag af et idealistisk 60´er manifest plus nogle anekdotiske passager, som jeg har opdigtet.

Det er klart, at fortællingerne har den funktion at komplementere og sætte publikums nostalgi i relief. Fortællingerne, som i projektet tager form som en speak på lydsiden, ligger indholdsmæssigt meget langt fra det, som projektets billedside af smalfilmsoptagelser viser. Der er en kæmpe kontrast mellem filmoptagelserne og de historiske facts, som præsenteres i fortællingerne og som var en del af samfundet dengang, filmoptagelserne blev til. Men undervejs, når man som publikum oplever projektet, relaterer man mere og mere fortællingerne til billedsiden.Når man oplever videoprojektet forsøger man at koble fortællingernes idealistiske uddrag til billedsiden og sammenhængen tydeliggøres endnu mere gennem mine korte anekdotiske opdigtede indslag. Projektet kommer på den måde til at tale om forskellen mellem den offentlige og den private sfære og om afstanden mellem idealistisk og hjemlig aktivitet.

Undervejs i processen og som en del af projektet finder de gamle smalfilm, med tilhørende fortællinger, deres vej tilbage til et medlem af den familie, som i sin tid lavede disse optagelser af fødselsdage, bryllupper, juleaftener og almindelig familiehygge. Den mand, som solgte smalfilmene til mig på ebay, havde intet kendskab til den familie, som smalfilmene stammer fra. Mange smalfilm bliver solgt ved en fejl som en del af et dødsbo, eller de bliver væk, når der lidt for hastigt bliver ryddet op i gemmerne på loftet og ender gennem mellemmænd på alverdens markeder for brugte ting og sager. Når man i 1960´erne havde lavet sine filmoptagelser, pakkede man filmspolen ned i en lille kasse, som man så sendte til Kodak for at få filmen fremkaldt. Man skrev sit navn og sin adresse udenpå den lille kasse og når filmen var fremkaldt, sendte Kodak filmen tilbage i samme kasse. Da jeg købte samlingen af smalfilm på ebay, stod de gamle navne og adresser stadig på de små kasser. Jeg søgte efter disse navne i telefonbogen og på den måde lykkedes det mig at finde frem til en kvinde fra den familie, som i sin tid lavede de mange hjemlige filmoptagelser. Jeg tog kontakt til hende og præsenterede hende for de fortællinger, som jeg havde konstrueret og som, jeg mente, kunne fungere sammen med de gamle private filmoptagelser fra hendes familie. Jeg havde en længere mailudveksling med hende og hendes kommentarer til mine fortællinger er sammen med fortællingerne en del af videoprojektets lydside, som to skuespillere har speaket.

Projektet er støttet af
The Story came off har været vist på
Flux Factory i New York
læs mere her
Galla til daglig, Video, i rum46, Århus
læs mere her
Busan Biennalen i Korea
læs mere her
Galleri 54 i Göteborg, Sverige
læs mere her
ÅMX, Test Site / Rooseum, Sverige,
læs mere her
Videoinstallation i Århus Kunstbygning
læs mere her
Udstillingen Ude og Hjemme, udstilling på Overgaden, København
læs mere her
Copyright © 2014 Sixten Therkildsen
Denne hjemmeside er lavet af Sixten Therkildsen / www.hypeogmaskine.dk HYPE & MASKINE